سخنرانی دکتر احسان شریعتی فرزند دکتر علی شریعتی
 
درباره وبلاگ


عمری چكش برداشتم و بر سر میخی كه روی سنگ بود كوبیدم. اكنون می فهمم كه هم چكش خودم بودم، هم میخ و هم سنگ. فرانتس كافكا
آخرین مطالب
پيوندها



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 62
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 71
بازدید ماه : 355
بازدید کل : 25401
تعداد مطالب : 305
تعداد نظرات : 130
تعداد آنلاین : 1



لرزش راست كليك
chat - chat سفارش ساعت دیواری

دریافت كد ساعت

استخاره با قرآن
استخاره

گنجینه ی ادب پارسی




 

در تاریخ 14 اردیبهشت به همت ٫کانون قلم و اندیشه٬ دانشگاه حکیم سبزواری، همایش ٫اندیشه کویر٬ به مناسب هفته ٫معلم٬ با بررسی نقش  معلم و دانشجو دررشد فرهنگ واندیشه جامعه در دانشگاه سبزوار برگزار گردید که، علی‌رغم محدودیت‌های موجود برای تبلیغات این مراسم، با استقبال بی‌سابقه‌ای مواجه شد. در ابتدای این همایش آقای دکتر احسان شریعتی به ایراد سخنرانی پرداختند و سخنان خود را با نام پروردگار حقیقت و زیبایی آغاز نمودند و بیان نمودند سعی دارند بصورت فشرده روس سخنرانی آنچه را جهت دهنده ذهن دانشجواست عرضه و به دانشجویان هدیه دارند.در ادامه ایشان نسل امروز را پیروان نسل نوزایی و رنسانس عالم ایران و اسلام  دانست، و  خاطر نشان کرد که کتاب آسمانی ما، که نامش ٫فراخوان٬ است، با واژه-مفهوم خواندن آغار شد و فراخوانی به خواندن بود و به قول علامه اقبال باید آن را به‌گونه‌ای خواند که انگار بر شما برای نخستین بار نازل می شود. نخستین تصوری که از ربوبیت و نسبت انسان و خدا در اسلام تصویر می شود رابطه ی آموزگار و شاگرد است. ایشان ادیان  توحیدی را ادیان ٬کتابت محور٬ و نه گفتارمحور دانست و افزود عبودیت به معنای بردگی نیست، بل به معنای هموارساختن خویش بعنوان راه و رهنورد شدن است. در ادامه با اشاره به مناسبت ایام ولادت حضرت فاطمه بر ضرورت تبیین تازه‌ی مقام زن در جهان‌بینی توحید تاکید کرد. و نقش زن را در تاریخ تفکر توحیدی از زمان ابراهیم و هاجر بررسی کرد و اظهار داشت که اگر دقیق‌تر به‌معنای عنوان کتاب «فاطمه فاطمه است» دکترشریعتی تامل شود، برداشت درست اینست که نقش فاطمه، فراسوی این که دخت پیامبر و همسر امام علی و مادر امامان حسن و حسین است، فی‌نفسه و در مقام زن چونان فاعل کنشگر یا سوژه، و بعنوان ٫دیگری من٬ اندیشیده شود، همان مقامی که در قرآن با مفهوم ٫کوثر٬ یا سرچشمه‌ی فزونی به آن نگریسته می‌شود. سپس، در بزرگداشت اول ماه مه، جشن جهانی کار و کارگر، اظهار داشت «شرمنده ایم که آن به آن آرمان‌ها و وعده‌ها و شعارهایی که در اول انقلاب فریاد می‌شد همچون: استقلال، آزادی، حکومت ٫عدل٬ علی، متاسفانه، وقتی به ساختار اقتصادی و اجتماعی کنونی می‌نگریم، نتوانسته‌ایم تحقق بخشیم و فقر و فلاکت و شکاف‌ طبقاتی هنوز بیداد می‌کند.

در ادامه، در آستانه 36مین سالگرد هجرت معلم شریعتی، به بررسی نقش بر رشد تعالی فرهنگ جامعه بیان داشت: شریعتی فرزند خراسان است و مردم ما طی او را ٫آغازگر بیداری٬ نامیدند و این بهترین تعریف از نقش او بود. شریعتی با رویکرد منطقی-معتدل به نسبت میان دو مقوله‌ی «ملیت و مذهب-مکتب» و اجتناب از افراط-و-تفریط در این دو حوزه، تالیف و تبیینی نو عرضه داشت (م.آ. باز شناسی هویت ایرانی و اسلام در مجموعه 27). او دکتر شریعتی را در مقام طراح ٫هیات هندسی٬ جهان‌بینی و مکتب (در دروس اسلام شناسی)، از پر تاثیرترین پیرایشگران اندیشه دینی در جهان اسلام، پس از سیدجمال اسدآبادی و اقبال لاهوری، دانست، که میراث آن بنیانگذازان را جهشی تازه بخشید و هنوز در سرزمین های اسلامی به عنوان متفکر  و مبتکر مسیر جدیدی مطرح است. ایشان مهمترین نقش او را در دیروز، بخشیدن اعتماد به نفس به نسل جوان و روشنفکر ما در برابر ایدئولوژی های جذاب  و مطرح در سطح جهان دیروز دانست. آنگاه به رمزگشایی از دلایل بقاء نام و آثار و اندیشه آن معلم در شرایط امروز، به ویژه در دو بط امروز، به ویژه در دو بُعد ٫نقادی سنت٬، آزادمنشی، و ٫کویریات٬، یعنی انسانشناسی عرفانی، شهودی-وجودی، شریعتی برشمرد. و در پایان اما، با اشاره به ٫نیاندیشیده‌مانده،ها، یا ظرفیت‌های هنوز ٫ناشناخته٬‌ی تفکر و تداوم آن توسط پویندگان راه ٫نوزایی و دین‌پیرایی٬ (رنسانس و رفرماسیون)، شریعتی را بیشتر، با وام‌گیری تعبیر یکی از روشنفکران، «متفکر فردا» دانست. فردایی که محصول نهایی نهضت و انقلاب دیروز و اصلاح و تحول نظام امروز به نظم آتی شوراهای تحقق‌بخش عینی و عملی آرمان‌های سه‌گانه‌ی «آزادی، برابری، و عرفان» خواهد بود. و با قرائت این شعر از اقبال لاهوری سخنان خود را به پایان برد که: «گمان مبر که به پایان رسید کار مغان، هزار باده‌ی ناخورده در رگ تاک است».

پس از سخنرانی ایشان دانشجویان به طرح پرسش‌های خود پرداختند. از میان سوالات، ایشان در پاسخ به چرایی بازگشت به ایران برغم بی‌مهری‌ها و بی‌اعتنایی‌ مسئولین، بیان نمود که بی‌اعتنا به بی‌اعتنایی‌ها، به میهن خود توجه داشتیم و کسی نمی‌توانست مانع این تعلق باشد. و دلیل بازگشت خود به میهن را این دانست که، برغم همه محدودیت‌ها، وجود و حضورش را در ایران موثرتر می‌یابد. در ادامه با توجه به سوالات مطرح‌شده در زمینه فلسفی به توضیحاتی پیرامون دیدگاه‌های خود، از جمله ویژگی‌های اندیشه‌ی حکیم هادی سبزواری، پرداخت.

در پایان پس از پرسش و پاسخ  رونمایی از تندیس استاد محمد تقی شریعتی توسط ایشان انجام شد، و لوحی از سوی ٫کانون قلم و اندیشه٬ با متن ذیل به ایشان تقدیم شد: «به نام پروردگار اندیشه جناب آقای دکتر احسان شریعتی، یادگار سروش بیداری، رسالت نسل امروز پاسداری از پیشینه ناریخی و بهرمندی از  آیین و تفکر خردمندان متاخری چون  استاد محمد تقی شریعتی  و دکتر علی شریعتی است و این دغدغه جز با یاری اندیشمندان و  روشن گرانی چون شما محقق نخواهد شد. حضور سبزتان را در دیار قلم های سازنده و زادگاه اندیشه های بیدار و روشن فکران کویر ارج می نهیم. کانون قلم و اندیشه».

                   


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







شنبه 15 تير 1392برچسب:, :: 10:56 ::  نويسنده : بهمن خسروجردی